Proud to be a pride-fan

27 juli - 2 aug det är då det händer. Mitt absoluta favoritevenemang på hela året! Pride festivalen i sthlm!
Imorgon bär det av för mig mot huvudstaden så jag med nöje kan delta i pridehelgen :)

I år är det dessutom alldeles speciellt, pride goes 90's. Och 90-talist som jag är så kommer jag njuta mer än vanligt av alla festligheter.
Temat i år är tema-hetero.

Det här temat fokuserar mestadels på hur normer och fördommar påverkar homosexuellas, bisexuellas och transexuellas vardag.
Om en person bryter mot alla dessa oskrivna regler vi har angående relationer och sexualitet så hamnar de automatiskt i en situation där de blir uttittade eller ifrågasatta.
Det här kan leda till konsekvenser som i extrema fall kan sluta i vålsamma eller farliga situationer.

Dagens samhälle är fullt av fördommar som talar om precis hur man ska vara, se ut och bete sig och även hur man ska uppfattas när det gäller kön och sexualitet. Viker man av från dessa bestämmelser är det lätt hänt att man som individ hamnar i konflikt inte minst med samhället runt omkring men också med sig själv. Hbt-personer måste ofta fundera över om man ska följa normen eller bryta mot den. Att alltid behöva tänka efter eller tvingas göra sådana viktiga val frestar på människor både emotionellt och psykiskt.

Nästan alla människor besitter någon kvalité som strider mot våra oskrivna bestämmelser. Men eftersom hbt-personer bryter "reglerna" så tydligt hamnar de ofta i situationer där de måste göra val som kan få stora konsekvenser i deras vardag.

För att få folk att förstå detta så kommer pride-temat 2009 att gå ut på att visa upp vilka konsekvenser det talas om så tydligt som möjligt.

Därför tycker jag att årets tema är briljant!
Nu ska jag packa, och leta upp mina favorit high-heels

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0