Rätt eller fel?

Är det fel att tjäna pengar på sin sport?
Det var temat på vår diskussion i skolan i eftermiddags. Det är ganska kul att diskutera med sina klasskompisar för vi är alla så olika och har så olika åsikter.
Personligen så tycker jag att det är helt okej att tjäna pengar på att spela fotboll eller golf eller vad det nu än är.
Så länge det handlar om sporter där det hänger på din egen kapacitet och inte som i t.ex. ridsport där du kan köpa dig till en bra karriär genom att ha rätt häst.

Men varför inte unna våra fotbollsspelare och hockeyspelare och alla andra professionella idrottare de pengar de får. Jag vet att det handlar om extrema summor, men dom extrema summorna kommer ju ifrån klubbarna som i sin tur får sina pengar från oss. Vi som går på matcher, köper biljetter osv. Sen får dom så klart pengar från andra håll så som reklam och liknande men i slutänden hänger hela deras ekonomi på att folk är intresserade.

Jag kan köpa att folk tycker att sjukhus och barnen i afrika behöver mer pengar, men dom pengarna kan vi inte ta från sportvärlden! Det är två helt olika saker.
Sjukhus, skolor och liknande får pengar från staten...NHL får fan inga pengar från staten. Så oavsett om vi sänker Sean Averys lön så betyder inte det att vi får mer pengar till våra sjukhus och skolor.
Dessutom så donerar många idrottsmän (sångare, skådespelare och andra med mycket pengar också) väldigt mycket pengar till rädda barnen och liknande organisationer. Om vi sänker deras löner kommer det förmodligen komma mindre donationer....

Sen är det ju inte precis så att det enda dom gör är det vi ser på tv. Dom får slita fruktansvärt mycket för att komma dit där dom är. Jag vet själv som dansare hur mycket jobb man tvingas lägga ner om man över huvudtaget ska komma någonstans. Man får jobba sig upp från botten precis som med vilket annat jobb som helst.

 

 

Update: Jag har fått mycket reaktioner på min kommentar om ridsport så jag slänger in en rättelse. Det jag menar är självklart inte att vem som helst kan svinga sig upp på en dyr häst och rida till sig guldmedaljer åt höger och vänster. Det jag menar är att det kan underlätta ganska rejält om du har ekonomin att köpa en bra häst. Men så klart måste man även vara duktig på det man gör.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Vill bara rätta till en sak; du kan inte köpa dig en lyckad karriär som ryttare om du köper en bra häst. Du måste fortfarande kunna rida jävligt bra och det köper du inte för pengar. Snabbaste bilen vinner inte rallyt. Det gör den som kör bäst, likadant med ridning; har du inte talangen så spelar hästmaterialet inte någon roll, även om det går lite lättare, men i den absoluta elitnivån så kommer du inte långt utan talang oavsett hur dyr kuse du har.

2010-03-05 @ 11:05:32
Postat av: Julia

Hm till hon den där åsa, du kommer inte till elitnivån om du inte har en jättebra svindyr häst och pengar oavsett hur mkt talang du än har. Du kan aldrig bli riktigt duktig på att rida om du inte har pengar, punkt slut. Linns blogg är bäst mohaha =)

2010-03-06 @ 15:32:21
URL: http://nevertoopersonal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0